Wyłączenie EGR/LO2/DTC
EGR(Exhaust Gas Recirculation) to układ, którego zadaniem jest obniżenie poziomu NOx-ów w spalinach. Istotą jego działania jest doprowadzenie spalin powtórnie do kolektora ssącego – to pozwala na znaczące obniżenie emisji tlenków azotu (NOx). Ilość spalin, która powraca do kolektora, uzależniona jest od aktualnego obciążenia silnika. Zawór EGR przymyka się przy wyższym obciążeniu, zamykając całkowicie w okolicy 2500-300obr.
EGR nie jest raczej uznawany za przyjazny właścicielowi pojazdu. Zbyt często bywa przyczyną problemów i awarii. Najbardziej powszechną usterką jest zacięcie się EGR w otwartej pozycji, czego efekt podobny jest do braku szczelności układu dolotowego. To natomiast powoduje, że samochód kopci, dużą uciążliwością jest przechodzenie ECU w awaryjny tryb pracy, a ponadto, nierzadko nie można odpalić silnika lub gaśnie on od razu po uruchomieniu.
W przypadku samochodów z filtrami cząstek stałych, awaria EGR skutkuje brakiem działania filtra (zapchaniem), powodującym szereg awarii oraz poważne zanieczyszczenie układu dolotowego.
Podobnie, jak w przypadku filtrów DPF, zawór EGR jest szczególnie uciążliwy w przypadku samochodów użytkowanych w trybie miejskim.
Kiedy problemy ze strony zaworu EGR zaczynają być dostrzegalne, pojawia się od czasu do czasu błąd P0400, pierwszym krokiem powinno być wówczas wyczyszczenie ze szlamu (nadmiar mieszanki sadzowo-olejowej, zwanej nagarem) – on bowiem może wywoływać przycinanie się układu. Czasem jednak, konieczna jest wymiana zaworu i wtedy użytkownik staje przed wyborem jednej z dostępnych opcji:
- nowy zawór EGR (w cenie od 500 do 1500zł)
Jeśli została podjęta decyzja o zakupie nowego zaworu, powinien to być zawór nowy i tylko od sprawdzonego dystrybutora (najlepiej w serwisie). Decyzja o zakupie używanego zaworu EGR jest wyjątkowo ryzykowna i nigdy nie wiadomo, w jakim de facto jest stanie – może się okazać, że znacznie gorszym, niż dotychczasowy.
- wyłączenie i zaślepienie EGR (koszt od 200-600zł)
Starsze modele pozwalają tylko na zaślepienie rurki wiodącej od kolektora wydechowego do zaworu EGR. W przypadku modeli nowszych, proces wymusza nie tylko zaślepienie przepływu spalin, ale także zmiany programowe. Przeprogramowanie pozwala wyeliminować zarówno błędy, jak i wejście a awaryjny tryb pracy.
- regeneracja zaworu EGR (koszt od 100-300zł)
Choć proces jest oczywiście możliwy, w naszej ocenie regeneracja zaworu EGR jest jednak stratą pieniędzy. Tę tezę pozwala nam postawić wieloletnie doświadczenie. Większość regenerowanych zaworów funkcjonuje sprawnie zaledwie kilka tygodni lub miesięcy, po upływie tego czasu, usterka pojawia się ponownie. Ponieważ naprawa kosztuje, a jej skuteczność jest wyjątkowo niska, w Auto Borawski nie posiadamy jej w ofercie.
Co możemy zaproponować w zakresie EGR/LO2/DTC:
- Programowe wyłączenie zaworu EGR/AGR. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które pragną uporać się z problemem zabrudzonego, awaryjnego i zacinającego się zaworu EGR raz i skutecznie.
- Programowe wyłączenie drugiej sondy lambda LO2. Modyfikacja programu umożliwia docelowe usunięcie sondy z pojazdu bez konieczności użycia emulatorów.
- Programowe wyłączenie błędów DTC w sterowniku silnika. Jeśli znalazłeś się w uciążliwej sytuacji, w której auto jest technicznie zupełnie sprawne, lecz urządzenie diagnostyczne wykrywa permanentnie niemożliwy do wyeliminowania błąd, przez który samochód jeździ stale w trybie awaryjnym. W Auto Borawski możemy usunąć błąd z tablicy błędów i ponownie przywrócić samochodowi dawną moc.